HellermannTyton stålbånd type MBT og AMT har bestått kortslutningstest hos NEFI

Dato: 09/08/2015

Kortslutningstest av kabler festet med HellermannTyton`s stålbånd.
HellermannTyton`s stålbånd er testet for å tåle en kortslutning av generatorkabler lagt i trefoil formasjon. Testene er utført etter IEC 61439-1.
Testene er utført av NEFI High Power Laboratory i Norge - et medlem av Scandinavian Association for Testing of Electric Power Equipment (SATS). Testene viste at HellermannTyton`s rustfrie stålbånd kan motstå store krefter som en kortslutning utløser i kraft kabler, når de er lagt i en "worst case" trefoil forlegning.
Testene utført på HellermannTyton`s enkel- og dobbel wrap MBT og AMT bånd, ble utført i samsvar  med formelen for beregning av maksimal kraft på  ledere ved kortslutninger. (skissert i IEC61914: 2009)

Dette er den internasjonale standarden som brukes til å sertifisere trefoilklammer/kabel cleats.
Ved å feste kablene med HellermannTyton`s stålbånd på en 3 meter kabelstige, ble det brukt en LFPC profil, som en ekstra beskyttelse mellom stålbåndet, kabelstige og kablene. Stålbåndene ble testet på to forskjellige kabelstørrelser, Ø 36 mm (300 mm ²) og Ø 13 mm (50 mm ²). Hver med tre enleder kabler à 8 m i trefoil forlegning. Testene ble utført med kortslutningstid på mellom 0,2 og 0,5 sekunder på de ulike strømnivåene.
Kortslutningstestene på NEFI ble registrert med høyhastighets videokamera. Dette for å se en detaljert virkning av kortslutningen. Ingen skade ble observert på noen av stålbåndene eller kablene.

HellermannTyton`s stålbånd kan brukes som sikring ved en kortslutning i kabler slik som trefoilklammer/ kabel cleats*, opp til oppgitte testede verdier. Stålbåndene er også ekstremt motstandsdyktig mot varme og kjemisk korrosjon og er særlig godt egnet for bruk i skipsindustrien, offshoreindustrien og i fornybar energi sektor. Stålbåndene finnes  i et bredt utvalg av lengder og bredder.

* Merk:  Resultatene av kortslutningtesten (IEC61439-1) utført på HellermannTyton`s stålbånd er bare en generell veiledning.  Testresultatet erstatter ikke behovet for beregning av forventede krefter i den enkelte kabelinstallasjon.
Dette eller feilaktig installasjon kan skape en unødvendig risiko for skader.

Ønsker du å se film fra kortslutningstesten besøk  http://blog.hellermanntyton.com eller besøk oss på  OTD - Offshore Technology Days - i Stavanger Forum oktober 2015.

Vår produktsjef Jørn Klanderud står til tjeneste med ytterligere info om ønskelig.

Oslo, August 2015
Gro Grønnhaug